Bonjour fra Paris

Hei ifra den mest romantiske byen i verden. Var det ikke slik.? Jeg befinner meg i Paris og har nå vært her rundt et døgn.

Har nettopp våknet etter en begivenhetsrik første dag. Kroppen er mørbanket og tung etter at vi gikk rundt hele gårsdagen og nå skriker den etter påfyll av energi.

Det ble en tidlig start igår. Opp klokken 4 for avreise til Paris klokken 7 ifra Sola. Vi landet på fransk jord noe før tiden og var inne i selve byen etter å ha tatt toget direkte til Gare du Nord rundt klokken 10. Fy søren Charles De Gaulle er en diger og rar flyplass. Innbiller meg selv at jeg har reist endel men å finne fram på denne flyplassen var ikke like enkelt

Finne fram gjorde vi da tilslutt så bar det ens mot byen med direktetog etter å ha stått i flere køer for å få kjøpt billett. Toget var kjempe greit og det tok ikke mere enn rett over halvtimen å komme fram til vår stasjon.

Vi var kanon heldige og fikk komme inn på hotellrommet umiddelbart til tross for at innsjekk egentlig ikke var før klokken 15. Her fikk vi satt ifra oss koffert (merk i entall!) Og pakket litt om. Fikk også konstatert at rommet var lite, gammelt men rent og duger bra som overnatting. På dette tidspunket begynte vi å bli rimelig sultne da vi tross alt ikke hatt noe særlig med mat siden vi våknet klokken 0400

Tøffe med pågangsmot og klare for å finne en grei restaurant gikk vi mot nærmeste Metro som trossalt er beste fremkomst middel her i byen. Vi fikk kjøpt oss kort for tre dager og jeg klarte å lokasere hvilken linje og hvilken vei vi skulle/burde ta. For dere som ikke har prøvd undergrunnsbane før så kan det bli ett stressfullt experiment. Men det er verdt det.

Jeg har litt mer stedsans enn min kjære Espen så da er dette min oppgave.

Trodde først vi hadde kjørt feil vei, *kremt* og hoppet av på første stopp for å lese kart en gang til... neida vi var på riktig spor så da var det å bare ta neste tog. Heldigvis går de sånn med ca 5 min. mellomrom. Første stopp Champs de Elysee - vi er da tross alt turister i ny by og vil se landemerkene. Herifra gikk vi over Seinen og mot Eiffeltårnet før vi fant en koselig og travel restaurant på veikantet. Endelig et første skikkelig måltid. Da var klokken blitt tolv tretti gitt og vi hadde allerede gått noen skritt.

Takk og lov vi har pakket gode sko for vi har brukt beina aller mest til tross for gode metro forbindelse. Vi oppholdt oss flere timer i området rundt Eiffeltårnet og Champs de Elysee. Mye å se og jeg innrømmer det gjerne ja Eiffeltårnet er mektig og imponerende der toppen stiger over hustakene som et stort turistskilt -denne veien. Og vi gikk mot tårnet og et helt folkehav møtte oss. Køer på lange køer for å komme opp i tårnet.

Første dag var litt tåkete så vi skulle bare titte. Men jeg kjenner at høydeskrekken meldte sin ankomst -fy søren det er høyt. Om vi kjøper billetter på forhånd og tar turen opp er ennå ikke en avgjort diskusjon.

Uheldigvis kom dagens eneste skyllebøtte i form av en kraftig regnskur når vi besøkte Eiffeltårnet. Heldigvis for oss var vi godt og trygt plassert på en restaurant rett rundt hjørnet hvor vi fikk hvilt beina litt.

Neste stopp Montparnasse og Sacre coure. En lettere frustrert Espen fikk trumfet igjennom taxi opp til Montparnasse høyden. Takk for det, for det er en del trapper som skal bestiges på vei opp, men de er så verdt besøket og utsikten over byen. En diger WOW.

Her ifra gikk vi nedover og gjennom gatene på let etter et passelig middagsted for plutselig var klokken blitt 1900 og vi begynte å bli både sultne og klar for sengetid. Her fant vi en deilig skult skatt ved navn Le Bon bock. En super koselig restaurant fra 1800 tallet med inntakt interiør og de serverer og tilbyr egen absint meny. Spennende. Deretter bar det kjappeste vei hjem til hotellet for nå var vi helt utmattede og klar for sengen.

Fortsettelse følger.....

#reise #reisebrev #reiseblogg #paris #frankrike #utpåtur #livsstil #livstilsblogg #ferie #eiffeltårnet #champsdeelysee #lebonbock #spise #Frankrike #visitfrance